Kund

Svenska Downföreningen


Svenska Downföreningen arbetar för att öka kunskapen om Downs syndrom och och driva opinion för att personer som lever med Downs syndrom ska få vara delaktiga och självbestämmande.

Varje år den 21:a mars rockar vi sockorna! Genom att just den dagen ta på oss olikfärgade strumpor hyllar vi olikheter och slår ett slag för alla människors lika värde. Men vad betyder det egentligen? Och vem står bakom?

Det ville Svenska Downföreningen svara på. World Down Syndrome Day instiftades nämligen av FN för att öka förståelsen för Downs syndrom. Vårt uppdrag var att bygga en kampanj som tydligt knöt Rocka sockorna till Svenska Downföreningen.

Nu har Rocka sockorna fått en tydlig avsändare i Svenska Downföreningen. Och frågorna om Downs syndrom och alla människors lika värde en plats i mediebruset.

Kampanj

Hela Sverige rockade!


Downs syndrom är ingen sjukdom. De flesta som får diagnosen är friska och lever livet – utifrån sina förutsättningar. Helt normalt, men okänt för många. Det ville vi möta genom att vända normen upp och ner.

Kärnan i kampanjen blev en musikvideo – Rocka Sockorna. Sjunger gör Nathea, en helt vanlig tjej, som har en syster med Downs syndrom. I slutet av filmen zoomar vi ut för att möta teamet – regissör, filmare, stylist och sminkös, trummis och gitarrist – alla unga vuxna med Downs syndrom. Flera av dem skildrades även i korta filmer med personliga porträtt som publicerade på den nya kampanjsajten rockasockorna.se.

Filmerna spreds i sociala medier, via skolor och partners. För att hjälpa lokala Downföreningar att initiera egna aktiviteter tog vi fram en grafisk manual för Rocka sockorna med ny logotyp. Även stora företag som SAS, Liber och Apotek Hjärtat engagerades. En del, som H&M, Twilfit och Happy Socks, tog fram ”Lägg till” kampanjer i Rocka Sockornas manér – till förmån för Svenska Downföreningens arbete.

Det funkade. Den 21 mars 2017 rockades det som aldrig förr, på förskolor, skolor, företag, i kommuner, idrottsföreningar och familjer runt om i landet. Musikvideon visades 40 000 gånger på Youtube och i slutet av mars låg Rocka sockorna fyra

på Spotifys Viral 50-lista. Medialt uppmärksammades dagen på Barnkanalen och Downföreningen intervjuades i TV4, P4, svt.se och ExpressenTV. Mer än 125 artiklar skrevs om Rocka sockorna, Svenska Downföreningen och Downs syndrom under kampanjperioden.

Tack till; Emma Sandanam, Mette Herlitz och Björn Baumann som skrev och producerade låten, King Edward som producerade filmerna och Moomsteatern i Malmö som hjälpte oss med casting.