Kund

Tobiasregistret


Tobiasregistret är Sveriges register för givare av blodstamceller. Det är här man söker efter lämpliga donatorer när någon behöver en transplantation. Men var tredje svårt sjuk människa hittar aldrig en passande givare. Därför behöver Tobiasregistret växa.

Problemet var att kännedomen var för låg och att alldeles för få kände till vad Tobiasregistret gör. Vårt uppdrag var därför att öka kännedomen i målgruppen unga vuxna, med målet att få fler givare att anmäla sig till registret.

När vi började arbetet 2013 fanns 38 000 donatorer i registret. Idag, fem år senare, har Tobiasregistret över 120 000 registrerade givare.

Event

Nudging natt och dag


För att öka kännedomen om Tobiasregistret bland unga gav vi oss ut till caféer och nattklubbar. Vi började under svampen på Stureplan och besökte också balladklubben Natten på Nobelberget. Vi var även i Almedalen och arbetade intensivt med PR och sociala medier.

Det gav Tobiasregistret värdefull tid i TV4:s morgonsoffa, SR och ett längre reportage i Expressen-TV, press och stor viral spridning. Men framför allt; intresset att donera blodstamceller ökade stort. Under de två veckor som kampanjen pågick anmälde sig sammanlagt 9 500 personer till Tobiasregistret.


Kampanj

Hockey-Sverige i Kampen för Livet


Tobiasregistret väcker känslor. Det var så Kampen för livet startade med Malmö Redhawks i spetsen. Klubben hade på nära håll upplevt hur skört livet är när någon drabbades av en allvarlig blodsjukdom. De ville göra något för att hjälpa till.

Tillsammans drog vi igång Kampen för livet och snart hade varenda SHL-klubb tillägnat en hemmamatch till Tobiasregistret. Resultatet överträffade alla förväntningar: 10 827 nya givare under förra spelsäsongen.

Nu har vi dragit igång nästa säsong. Engagemanget bland klubbar och spelare är fortfarande stort. När det gäller att rädda liv spelar alla i samma lag.